Hyödyllistä tietoa kumiveneiden korjaamisesta
On tärkeää pitää maksimipaine ponttoneissa
Vajaa paine aiheuttaa ponttonin lepattamista ja taipuilua varsinkin peräkartion alueella. Veden ajoittainen paine työntää ponttoniin kuopan. Peräkartion poikittainen sauma on jäykempi kuin muu alue. Tämä saa aikaan varsin jyrkän taipuman ponttonin pintaan. Vähitellen veden paine avaa saumoja tai kankaan kudokset murtuvat.
Ponttonin väsyminen korostuu vielä veneissä, jotka kulkevat yli 40 solmua. Lisäksi jos moottoreita on vain yksi tai tuplamoottorit kiertävät samaan suuntaan, tulee vene useimmiten hypyn jälkeen vasen puoli edellä alas.
Paras tapa estää ponttonin väsyminen on pitää valmistajan ilmoittama maksimipaine yllä. Jos veneessä on ylipaineventtiilit, tulee ponttonia pumpata niin kauan, kunnes ylipaineventtiili alkaa vuotaa. Tämä tapa pitää myös venttiilit hyvässä kunnossa.
Jos veneessä ei ole ylipaineventtiileitä, niin tulisi opetella muuten, miten kova ponttonin tulee olla. Esimerkiksi AVON 5,4:n peräkartion tulee olla niin kova, että normaali henkilö joutuu vääntämään kovaa saadakseen peräkartion pään taittumaan. Vastaava paine tulisi olla myös muissa kammioissa. Painetta voi karkeasti tarkistaa seuraamalla, miten ponttoni painuu esim. kun sen päällä seistään.
Mitä kannattaa tehdä, jos vaurioita tai vahinkoja sattuu?
Vaurion satuttua se tulisi paikallistaa ja dokumentoida. On päätettävä aiheuttaako veneen käyttö korjaamattomana vaurion laajenemisen tai vaarantaako se käyttäjän turvallisuuden. Digikuvat sekä tieto kuinka nopeasti ponttoni tyhjenee auttaa korjauksen suunnittelussa.
Millaisia vaurioita voi itse korjata?
Omatoimisesti voi korjata pistoreikiä tai pienehköjä hankautumia, joissa kudos ei ole katkennut. Yli 2 cm pitkät viiltoreiät täytyy paikata myös sisäpuolelta, joten ne kannattaa jättää ammattilaisen tehtäväksi. Viiltoreikiin löytyy hyvä pikapaikkauslaite – Clamseal. Tällä voi paikata tilapäisesti jopa 9 cm pituisen viiltoreiän! Vähäisiä hankauslistojen irtoamisia voi liimata vaurion laajenemisen estämiseksi.
Miten vuotokohdan voi paikallistaa?
Paras tapa vuodon paikallistamiseksi on suihkuttaa paineistettu ponttoni astioiden käsipesuun tarkoitetulla pesuaineliuoksella. Vuotokohdat alkavat kuplia selvästi. Olosuhteiden tulisi olla kohtalaiset: ei saa tuulla kovaa eikä vene saa olla suorassa auringonpaisteessa. Varsinainen vuotokohta saattaa olla metrien päässä siitä mistä se ilmenee kuplimisena. Tällaiset vuodot ovat useimmiten hankauslistojen alla tai rungon ja ponttonin yhtymäkohdassa. Tällöin rakennetta pitää purkaa niin kauan, että vika löytyy.
Miksi ponttonin hoidossa ei tule käyttää vahoja ja muita kemikaaleja?
Vahat ja muut ponttonin ”hoitoaineet” saattavat estää liimaamisen tulevaisuudessa. Ne voivat myös tehdä pinnoista liukkaita mikä on tuvallisuuskysymys. Ponttonimateriaalien valmistajat eivät suosittele käyttämään mitään liuotetta, vahaa tai muuta kemikaaliota ponttonin hoidossa. Ne saattavat sisältää Teflonia (ptfe) tai silikonia. Talkkiakaan ei pidä käyttää, koska se kostuessaan muodostaa silikoniyhdisteen.
Pienehkön vuodon korjaaminen Hypalon-veneessä
Korjaukseen tarvitaan Neopreenikumille tarkoitettua polycloropreeniiliimaa, paikkamateriaalia, suojamuovia, hiomapaperia esim. karkeus P80, Sinolia sekä siveltimiä. Lisäksi henkilökohtaiset suojaimet: hengitys- ja silmäsuojaimet, kertakäyttö nitriilikumihansikkaita sekä suojavaatteet.
Paikkamateriaalin tulee olla samaa mistä ponttoni on valmistettu.
Toimi näin:
- Aseta riittävän suuri paikkalappu korjauskohdalle ja piirrä lyijykynällä ääriviiva paikkauksen ympärille. Paikkalappu tulee suunnitella siten että se on vauriosta 3 cm joka suuntaan suurempi.
- Suojaa teipillä korjausta ympäröivä alue piirtämääsi viivaa pitkin.
- Jos alue täytyy pestä rasvanpoistoa varten, voit käyttää tähän tarkoitukseen esim. Sinolia.
- Hio koko liimattava alue sekä paikkalapun alapuoli huolellisesti karheaksi ja poista pöly. Sinolia voi käyttää puhtaaseen kankaaseen kostutettuna.
- Levitä liima paikkalapun ja korjattavan kohdan pintaan liiman ohjeen mukaan. Anna kuivua.
- Levitä toinen kerros liimaa ja anna kuivua noin 10 minuuttia. Liiman tulee tuntua tahmealta mutta se ei saa tarttua käsineen pintaan.
- Aseta vielä tahmealle pinnalle suojamuovit siten että ne ovat päällekkäin alueen keskellä noin 10 mm. Suojamuovit saavat olla reilusti paikkaa suuremmat.
- Aseta paikkalappu tarkasti paikalleen, ota toinen muovi varovasti pois ja hiero paikka kiinni niin ettei sinne jää kuplia. Poista toinen muovi ja hiero paikka lopullisesti kiinni. Hankaa vielä tylpällä esineellä järjestelmällisesti, jotta liimatulle alueelle saadaan hyvä puristus. Poista suojateippi.
HUOM! Ponttonia ei saa paineistaa heti. Noin kahden tunnin kuluttua se voidaan pumpata muotoon ja vasta seuraavana päivänä täyteen paineeseen. Tämä kuluva aika tulee ottaa huomioon korjausta suunniteltaessa.
PVC ja polyuretaanivalmisteisten (PU) veneiden korjaus
Kaikille materiaaleille on omat paikkamateriaalit ja liimat. Liimaamalla väärällä liimalla tai materiaalilla voi olla seurauksena täysin hyödytön korjaus, joka ei kestä. Veneen maahantuojalla on oikeat aineet ja tieto sekä tarvikkeet kunnollisen korjauksen tekemiseen.
Pääsääntöisesti liimausprosessi tapahtuu kuten on edellä kuvattu Hypalon-liimauksessa.
Korjausolosuhteet
Korjausolosuhteiden tulee olla kohtalaiset, ei suoraa auringonvaloa koska liima kuivuu pinnaltaan liian nopeasti. Samoin, jos on liian voimakas tuuletus. Ilman suhteellinen kosteus ei saa ylittää 60%. Liimat ovat hyvin kosteusherkkiä, joten jo hengittäminen korjauskohtaan voi pilata liimauksen.
Venttiilien huolto
Puhtaat venttiilit vuotavat harvoin. Siksi on tärkeää, että pumppu saa ilman paikasta missä ei ole roskia. Pesuaineliuoksen avulla vuotavaksi todetun venttiilin voi yrittää pestä piippurassilla joka on taivutettu kahtia ja päähän tehty pieni kulma. Venttiiliä ei pidä irrottaa ponttonista. Kaikkiin venttiileihin on saatavana huoltosarja. Tiedustele osia veneen maahantuojalta. Osien vaihtoon tarvitaan kokemusta ja erikoistyökalut.
HUOM. Kaikissa venttiilimalleissa lopullisen tiiviyden aikaansaa venttiilin korkki tai kansi.
Clamseal – tilapäinen korjaaminen
Clamseal-tiivistyslaitteessa on oma käyttöohje. Clamsealilla voidaan tilapäiskorjata jopa 9 cm pitkä viiltoreikä. Jos vaurio on niin pieni, ettei laite mahdu paikoilleen, kannattaa leikata reikä suuremmaksi ja ehkä jättää lopullinen korjaus myöhemmäksi. Jos reikä on hyvin hankalassa paikassa esim. kammion seinämän tai hankauslistan vieressä, Clamsealia ei voi käyttää. Laite on kuitenkin edullinen ja sellainen tulisi löytyä jokaisen kumiveneen varusteista. Pakkauksessa on käyttöohjeet. Clamsealia on myytävänä ainakin englantilaisissa kumivenekaupoissa.
Yleistietoutta kumivenemateriaaleista
Yleisin ammattikäytössä olevien kumiveneiden valmistusmateriaali on Hypalon / Neopren. Siitä käytetään myös nimikettä CR/CSM. Se kestää erinomaisesti UV-valoa ja polttoaineita. Valmistustapa on käsin liimaaminen.
PVC-veneet valmistetaan valtaosin suurjaksosaumaamalla eli hitsaamalla. Pinnat sulatetaan toisiinsa ja samalla saadaan sisä- ja ulkopuolinen saumanauha rakenteeseen. Saumoja on käytännössä erittäin työlästä purkaa. Joitain osia joudutaan kuitenkin liimaamaan. Ongelmaksi tulee PVC:n pehmentimien vaikutus liimaukseen, joka vähitellen pettää. PVC-veneen ikänä pidetään yleensä 10-15 vuotta riippuen veneen käyttöolosuhteista. PVC ei kestä polttoaineita, eikä sitä tulisi pakata kylmissä olosuhteissa.
Uusin materiaali on polyuretaani (PU). Se on kemiallisesti ehkä kestävin ja sitä voidaan sekä liimata (haastavaa) että suurjaksosaumata. Materiaali on selvästi paksumpaa ja jäykempää verrattuna muihin valmistusmateriaaleihin.
Hankauslistat
PVC-veneissä hankauslistat ovat yleensä hitsattuja PVC-listoja. Niitä ei käytännössä pysty irrottamaan ehjänä. Muissa veneissä materiaali voi olla kumia, EPDM-kumia tai sekoitus kaikista edellä mainituista. Listojen kiinnipysymiseen auttaa taas se, että pidetään maksimipaine ponttoneissa.