Käytettyjä kumiveneitä on tarjolla runsaasti. Kumiveneet ovat yleisesti ottaen melko kalliita. RIB-veneessä joutuu tavallaan ostamaan kaksi venettä; rungon ja ponttonin. Niinpä verrattuna uuden hankintahintaan saattaa käytetty ”löytö” olla hyvinkin houkutteleva. Kannattaa kuitenkin olla tarkkana, sillä kumiveneen hankinnassa on omat erikoispiirteensä. Materiaalin tuntemus on avainasemassa. Kumiveneitä valmistetaan kolmesta eri materiaalista, jotka ovat kaikki erilaisia ja erihintaisia. Lisäksi kovapohjaisissa RIB-veneissä käytetään rungon valmistusmateriaaleina lasikuitua, polyeteeniä tai alumiinia. RIB-veneissä on myös tärkeä ottaa huomioon, miten ponttoni on kiinnitetty runkoon. Ostajan on hyvä olla tietoinen kaikista edellä mainituista asioista.

Miten tunnistaa eri kumivenemateriaalit?

Ponttonin rakennetta tutkimalla päästään yleensä melko helposti selville eri valmistusmateriaaleista. Olisi hyvä päästä näkemään ponttonin sisälle ja nähdä onko materiaali saman väristä kuin ulkopuolella. Useasti tämän näkee venttiilin reiästä. Jos näin on, niin kyseessä on todennäköisesti PVC. PVC-veneissä saumat ovat useimmiten suurjaksosaumaamalla hitsattuja. Tällöin sauman reunassa on ympäristöä kiiltävämpi raita ja hieman sulanut reuna. PVC-veneitä tosin valmistetaan myös liimaamalla. Materiaalia voi myös yrittää selvittää hiomalla sitä varovaisesti jostain saumakohdasta, esimerkiksi peräpeilin ylänurkkien tienoilta. Jos kyseessä on PVC, hionnasta ei synny pölyä vaan ainoastaan naarmuja. Koneellisessa hionnassa materiaali sulaa helposti. PVC:n huono ominaisuus on heikko liuottimien ja polttoaineiden kesto. Polttoaineet ja voiteluöljyt on heti poistettava mutta ilman liuottimia.

Polyuretaani-, PU-valmisteiset ponttonit käyttäytyvät samalla tavalla kuin PVC. Useasti materiaali on selvästi paksumpaa ja sisäpinta saattaa olla eri värinen kuin ulkopinta. Tarkastelemalla saumakohdan reunaa voi erottaa kaksi eriväristä kerrosta ja materiaali on selvästi jäykempää kuin PVC. Veneet ovat myös painavampia. PU-veneitä valmistetaan sekä liimaamalla että hitsaamalla. PU on uusin ponttonin valmistusmateriaali ja jotkut valmistajat antavat itse materiaalille jopa 10 vuoden takuun. Huom. Takuu koskee vain materiaalia!

Hypalon, josta käytetään myös nimitystä CR/CSM, on vanhin ja tunnetuin ponttonin valmistusmateriaali. Sen käyttölämpötilan kesto on noin -30 – +80°C. Se kestää kaikki polttoaineet ja pysyy notkeana eri lämpötiloista riippumatta. Näiden ominaisuuksien vuoksi Hypalon on erittäin suosittu materiaali työ- ja viranomaiskäytön veneissä. Haittapuolena on melko kallis hinta. Kaikki ponttonit valmistetaan käsityönä liimaamalla. Jos Hypalon-pintaa hioo, niin siitä irtoaa selvästi kumipölyä. 

Hypalonista valmistettuja RIB-veneitä kehitettiin Englannissa meripelastuskäyttöön jo 1960-luvulla ja siltä ajalta on Suomessa vielä käytössä olevia veneitä.

Mihin kannattaa kiinnittää huomiota käytetyn kumiveneen ostossa?

Ponttonin ilmanpitävyys on tietysti tärkein asia. Ilmavuotoihin on aina olemassa syy. Niiden löytäminen voi joskus olla työlästä. Vene kannattaa paineistaa hyvin ja pyyhkiä pintoja saippuavedellä tai suihkuttaa pintaan pumppupullolla saippuavettä. Kuplat ilmaisevat selvästi vuotavat kohdat. Selvät vauriot voidaan tietysti korjata. Kuinka suuria vaurioita voi omatoimisesti korjata, onkin jo kokonaan toinen asia. On myös hyvä muistaa, ettei kumivene ole ilmatiivis pullo.

Millaista venettä kannattaa välttää?

Kovin kulunut vene voi olla riskiostos, samoin paljon paikkailtu. Tahmea PVC-vene on tiensä päässä. Muovin ominaisuuksia ei saa palautettua millään konstilla. Jos ponttonin peräpäät alapuolelta ovat kovettuneet ja materiaalia sormien välissä kaksin kerroin taitellessa esiintyy pieniä halkeamia, niin materiaali on menettänyt ominaisuutensa. Samoin jos veneen peräpäässä pohjalevyjen tai välipohjan alta löytyy samanlaista haurastumista, on se merkki polttoaineen vaikutuksesta materiaaliin.

Pienemmissä ”kassiveneissä” on usein vanerisen peräpeilin liimaukset ponttoniin pettäneet ja vesi pääsee vapaasti imeytymään ja turvottamaan peräpeiliä. Myös mätiä peräpeilejä esiintyy. Peräpeilin uusiminen on kallis operaatio.

  • RIB-veneiden lasikuiturungon pikkuvaurioita ja hankautumia voidaan helposti korjata. Huomiota kannattaa kiinnittää pintamurtumiin lähinnä peräpeilin tukirakenteissa. Murtuma on aina myös itse laminaatissa.
  • Jos kumiveneen ponttoni on maalattu, silloin on syytä ajatella, että jotain on peitelty.
  • Jos veneen pohjassa ja ponttonin alapinnoilla on paljon kotiloita, niin vene on ollut hyvin puutteellisessa hoidossa. Kotiloiden poistaminen kokonaan on hyvin suuritöistä.
  • Harvinaisia venemerkkejä kannattaa välttää, varsinkin jos maahantuojasta ei ole mitään tietoa. Varaosien hankinta voi olla todella vaikeaa.
  • Veneeseen tulee olla kiinnitettynä valmistajan kyltti, josta käy ilmi veneen tiedot, suurin moottoriteho ja kuorman kantavuus sekä ponttonin täyttöpaine.

Hyvä ja turvallinen ostos

Tunnetun, ison valmistajan tekemä vene, jolla on luotettava kotimainen maahantuoja, on varmin hankinta.

Lopuksi

Kumiveneen käyttö vaatii omistajaltaan paljon enemmän tietämystä ja huoltamista kuin esimerkiksi huolettomat alumiiniveneet. Vastineeksi kumiveneellä voidaan harrastaa mitä moninaisempia aktiviteetteja. Ylivoimaiset ominaisuudet kuorman kantavuudessa yhdistettynä veneen vakauteen vesillä tekevät kumiveneestä juuri veneen, jolla voi turvallisesti harrastaa ja tutkia saaristoa ja vesireittejä. Isomman veneen jollana ja lasten veneilyn opettelussa sekä kilpailujen turvaveneinä kumiveneet ovat osoittaneet ylivoimaiset ominaisuutensa.

Käytetyn kumiveneen osto – yhteenveto – älä osta jos:

  • Veneen ponttoni vuotaa. Selvitä aina ensin, mistä se johtuu
  • Ponttonia on paljon paikkailtu, varsinkin jos paikkoja on päällekkäin. Se kertoo, että amatööri on ollut asialla ja paikat kuitenkin vuotavat tai irtoavat.
  • Jos ponttonin pinta on halkeillut ja materiaali on haurasta. Materiaalin ominaisuudet ovat menneet, eikä niitä pysty palauttamaan.
  • Jos ponttonin on väri ja pintaa kulunut niin, että kudos näkyy.
  • Jos pinta on tahmea. Venettä ei enää pysty pelastamaan.
  • Veneen valmistaja on tuntematon, eikä sille ole maahantuojaa.
  • Veneen peräpeilissä ei ole tunnistetietoja ja alkuperä tuntematon.
  • Veneen peräpeili lähes irti. Se on todennäköisesti silloin myös mätä.
  • Veneestä puuttuvat tiedot täyttöpaineesta, moottoritehosta ja kuormasta.